In dit artikel

Andere artikelen in deze categorie

Phishing

Phishing

De term “phishing” is een woord dat je vaak hoort en waarover je veel leest., maar wat houdt het precies in? En hoe kunt u zich ertegen beschermen? In dit artikel lichten we het toe.

Wat is Phishing?

Bij phishing wordt geprobeerd informatie zoals gebruikersnamen, wachtwoorden en creditcardgegevens te verkrijgen door zich in een elektronische communicatie voor te doen als een betrouwbare entiteit.

Phishers doen dit zodat ze online uw identiteit over kunnen nemen. Dit betekent dat ze misbruik kunnen maken van uw bankrekening en betaalmethoden of van uw paspoort, rijbewijs of bankkaart kunnen bemachtigen.

Deze online criminelen vissen onder meer naar een wachtwoord en speciale cijfercodes voor internetbankieren of PIN-codes voor mobiel bankieren, bankkaarten of creditcards. Vandaar het woord phishing dat ‘hengelen’ betekent.

Hoe kun je phishing herkennen?

Phishing is niet altijd gemakkelijk te herkennen, phishers zijn de laatste jaren professioneler geworden en doen vooraf onderzoek naar bedrijven. Ze gebruiken phishing e-mails, sms’jes of telefoontjes om u ervan te overtuigen dat het bericht echt van uw bank of een ander betrouwbaar bedrijf komt.

Let goed op de stijl van de e-mail of het bericht – phishers gebruiken vaak valse e-mails of berichten om phishing te laten lijken op een normaal bericht. Ze spreken u vaak aan met uw voornaam en klinken zeer overtuigend.

  • In phishing berichten wordt u vaak gevraagd om persoonlijke gegevens, zoals uw naam en adres of bankrekeninggegevens, direct in de e-mail of sms te bevestigen.
  • Wees op uw hoede als een bericht ontvangt die vraagt om informatie over uw internetbankieren.

Als u wordt gephisht, kunnen phishers ook proberen malware of phishingsoftware te gebruiken. Een phisher kan een e-mail sturen die eruitziet alsof hij van bol.com of uw bank komt en u vraagt in te loggen met uw wachtwoord op een valse website. Doet u dat, dan heeft de hacker toegang tot uw account.

De inhoud van phishingberichten bevat vaak typefouten, grammaticale fouten, ongebruikelijke woorden, spelfouten, geven extra informatie of gebruiken veel uitroeptekens.

Hoe kan ik mezelf tegen phishing beschermen?

Neem bij twijfel over een ontvangen e-mail of sms contact op met de banken en instellingen op het telefoonnummer op uw afschrift of in hun contactinformatie. Op die manier kunt u ervoor zorgen dat phishers u niet kunnen verleiden tot het geven van persoonlijke gegevens

Als iemand toegang heeft gekregen tot een van uw bankrekeningen, zorg er dan voor dat alle wachtwoorden en logins onmiddellijk worden gewijzigd. Informeer zo nodig ook de politie.

Beantwoord geen berichten waarin om persoonlijke informatie wordt gevraagd – dat is phishing!

Waar kun je phishing melden?

Als u een phishing wilt melden, neemt u contact op met de organisatie namens wie u het bericht hebt ontvangen. U kunt ook contact opnemen met de Fraudehelpdesk van de Autoriteit Consument en Markt ( ACM ). U vindt hun contactgegevens op fraudehelpdesk.nl.

Ontvang 15 tips tegen datalek

Vul hieronder uw gegevens en ontvang 15 tips om datalekken te voorkomen in uw mailbox

  • Door op versturen te klikken gaat u akkoord met onze privacyverklaring.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Uw gegevens zijn veilig

Datalek voorkomen?

Wilt u 15 tips hoe u effectief datalekken in uw organisatie voorkomt?