In dit artikel

Andere artikelen in deze categorie

365 Protect

IT outsourcing

Dit artikel gaat over IT-outsourcing, wat het is, wat de voordelen- en de nadelen zijn.

Wat is IT outsourcing?

IT outsourcing betekent het uitbesteden van de IT aan een externe partij. Als het om informatietechnologie (IT) gaat, hebben bedrijven heel wat mogelijkheden om uit te besteden.

IT outsourcing kan betrekking hebben op alles van gegevensopslag en -beheer tot software ontwikkeling en -ondersteuning.

Het is dan ook geen wonder dat outsourcing zo’n populaire optie is geworden voor bedrijven – het stelt hen in staat zich op hun kerncompetenties te concentreren en de IT functies aan deskundigen over te laten.

De voordelen van IT outsourcing

De voordelen van IT outsourcing zijn vele en gevarieerd. We sommen er een paar voor u op:

  • Kostenbesparingen: Door IT functies uit te besteden kunnen bedrijven vaak geld besparen doordat ze niet in hun eigen hardware en software hoeven te investeren. Bovendien kunnen ze besparen op arbeidskosten, omdat het meeste uitbestede IT werk wordt uitgevoerd door aannemers die lagere tarieven vragen dan eigen personeel.
  • Verhoogde efficiëntie: Wanneer taken zoals gegevensopslag of software ontwikkeling door deskundigen worden uitgevoerd, zijn de resultaten vaak efficiënter en betrouwbaarder dan wanneer ze binnenshuis zouden worden gedaan. Door uit te besteden kunnen bedrijven zich op hun kerntaken concentreren en het IT werk aan de vakmensen overlaten.
  • Schaalbaarheid: Outsourcing biedt bedrijven de mogelijkheid hun IT op- of af te schalenfuncties op elk moment. Dit kan handig zijn als een bedrijf bepaalt dat het meer of minder capaciteit nodig heeft om aan zijn behoeften te voldoen, en het kan kostbare tijd besparen in het besluitvormingsproces.

De nadelen van IT Outsourcing

Natuurlijk heeft outsourcing ook zijn nadelen.

  • Verlies van controle: Omdat bedrijven de controle uit handen geven aan externe partijen als ze hun IT werk uitbesteden, lopen ze het risico dat ze kwaliteit en efficiëntie binnen hun activiteiten verliezen en er weinig over te zeggen hebben. Als je je partner niet zorgvuldig kiest, bestaat ook het risico dat je intellectuele eigendom tijdens het proces door de concurrentie wordt gestolen.
  • Veiligheidsproblemen: Bedrijven vrezen dat het uitbesteden van bepaalde functies gevoelige gegevens inin handen van externe entiteiten, waardoor het kwetsbaar wordt voor cyberaanvallen.
  • Concurrerende prioriteiten: De inspanningen van de IT experts zijn gericht op het verbeteren van jouw systemen, niet op die van henzelf. Als de belangen van het outsourcing bedrijf niet op één lijn liggen met die van jou, kan dit op de lange termijn een probleem worden.

Is uitbesteden het nog waard?

De voordelen van IT outsourcing wegen voor de meeste bedrijven zeker op tegen de nadelen. Maar de juiste partner kiezen en de medewerking van de werknemers verkrijgen is van vitaal belang als je succes wilt hebben met een uitbestedingsregeling.

Dit houdt in dat je duidelijke service level agreements (SLA’s) opstelt die de verwachtingen aan beide kanten schetsen, en dat je personeel aanneemt dat begrijpt wat je doelstellingen zijn zodat ze je partners er naartoe kunnen leiden.

Uitbesteden kan riskant zijn zonder zorgvuldige planning, maar het is een optie waar bedrijven steeds vaker naar grijpen als een manier om de efficiëntie te verhogen en geld te besparen.

Kiezen van IT partner

Bij het kiezen van een IT partner zijn er een paar dingen die je in gedachten moet houden. Hier zijn enkele tips:

1. Doe je onderzoek

Voor je zelfs maar begint rond te shoppen naar partners, is het belangrijk dat je een goed idee hebt van wat je zoekt. Wat zijn de kernsterkten en -zwakten van je bedrijf? Wat voor IT middelen heb je momenteel in huis, en wat moet je uitbesteden? Als je een duidelijk idee hebt van je behoeften, kun je tijd besparen bij het interviewen van potentiële partners.

2. Denk aan het grote geheel

Het is belangrijk te bedenken dat uitbesteden niet alleen gaat om het verwerven van specifieke IT middelen – het gaat er ook om een langdurige relatie aan te gaan met een partner die je bedrijf kan helpen groeien. Zoek een bedrijf dat bereid is je bedrijf te leren kennen en zijn diensten na verloop van tijd daaraan aan te passen. Dit betekent dat je een IT partner moet vinden die de middelen heeft om met je samen te werken na afloop van de afspraken, en ook de expertise heeft om de voortdurende groei van je bedrijf te ondersteunen.

3. Wees niet bang om vragen te stellen

Onaangename verrassingen vermijden is de sleutel als het gaat om het kiezen van een partner voor IT outsourcing. Zorg dat je, voor je iets tekent, een goed idee hebt van wat de kosten zullen zijn en hoe de serviceniveaus gemeten zullen worden. Zorg dat je verwachtingen realistisch zijn – als ze te hoog zijn, kun je later teleurgesteld worden.

4. Vertrouw op je gevoel

Uiteindelijk moet je op je instinct vertrouwen als je een beslissing neemt over het uitbesteden van IT werk

Het is echter belangrijk ervoor te zorgen dat die beslissingen gebaseerd zijn op feiten en niet op emoties . Als je het gevoel hebt dat iets niet klopt of dat er meer is dat je zou moeten weten, wees dan niet bang om uitleg te vragen. De toekomst van je bedrijf kan er van afhangen.

Bent u cyberveilig?

Doe een korte check om te zien waar uw kwetsbaarheden liggen.